Historiek

Vandaag is Beka® synoniem voor hoogwaardig slaapcomfort. Met een uitgebreid gamma kwaliteitsmatrassen en –bodems spelen wij als slaapspecialist voortdurend in op de stijgende vraag naar ergonomisch verantwoorde slaapsystemen. Ons succes kwam er echter niet van vandaag op morgen. Het is het resultaat van jaren ervaring, waarin vakmanschap, marktvisie en technologisch inzicht de hoofdrol spelen.

1868

Dankzij enkele ingenieuze boeren uit Illinois (Unites States) wordt de prikkeldraad uitgevonden. Aan de andere kant van de oceaan, baat de familie Bekaert op dat moment hun eigen ijzerwinkel uit onder de kerktoren van Zwevegem.

1880

Via via hoort Leon Bekaert over het succesverhaal van de prikkeldraad bij de Amerikaanse boeren en hij introduceert dit succes in België.

WOI

Tijdens de oorlogsjaren doet de familie Bekaert gouden zaken met de verkoop van hun prikkeldraad. Ze hebben nu zelf hun eigen productie van prikkeldraad.

1927

Bekaert neemt het atelier Bousson over in Ruisbroek en start voor de eerste maal de productie van matrassen.

1935

De geboorte van het merk Beka®! De nv Tréfelerie Leon Bekaert division Ruisbroek wordt een bvba. Vanaf nu wordt hier staalwol geproduceerd. In Ruisbroek wordt ook de eerste verenmatras uit staaldraad geproduceerd. Sommige producten krijgen een merknaam, één van die producten is: Beka.

1936

Het merk Beka® krijgt een eigen logo: 3 slapende katjes.

Logo Beka 1936

1950

Een belangrijke stap in de Beka® geschiedenis: de afdeling matrassen in Ruisbroek koopt een oven aan van 40 m lang voor het stabiliseren en verstevigen van de matrassen. De metalen veren van de matrassen worden binnengeloodst in de oven. Nadien krijgen ze een volwaardig oliebad, dit alles om de levensduur van de matrassen te verlengen.

1956

Op gebied van innovatie is Beka® een echte trendsetter. In 1956 telt België vijf computers, één daarvan staat bij Beka® in Ruisbroek voor de gegevensverwerking van het volledige bedrijf.

1958

De fameuze wereldtentoonstelling van 1958 in Brussel staat bij vele Belgen in het geheugen gegrift. Beka® heeft er een eigen stand en toont er naast slaapbanken en matrassen voor het eerst ook een collectie in zetels en salonmeubelen.

1961

De sa Beka® nv: deze vennootschap vloeit voort uit de fusie nv Tréfilerie Leon Ruisbroek en Simmons België. Kort na elkaar worden ook de nieuwe toonzalen in Brussel, Luik en Antwerpen geopend alsook de nieuwe kantoren in Duitsland en Frankrijk. Beka breidt zich dus snel uit op de Europese markt.

1962

Beka® opent een nieuwe productie-eenheid in Lot: een terrein van 17 hectare met fabriekshallen voor de meubelafdeling.

1979

Beka® produceert ongeveer 500 matrassen en 100 salons per dag en realiseert hiermee een omzet van meer dan 1 miljard Belgische Frank.

1989

Recticel GroupDe beddenactiviteiten, de merknaam en het logo van Beka® worden overgenomen door de Groep Recticel.
Vanaf nu wordt er een nieuwe koers gevaren: voor de Beka® verenmatrassen worden ook aangepaste lattenbodems ontworpen.

Dit jaar start Beka® voor het eerst met een nationale reclamecampagne op radio en tv.

 

 

1991

De matrassenproductie wordt grotendeels gecentraliseerd in Hulshout waar een hypermodern atelier goed is voor een productie van 600.000 matrassen per jaar.

1994

De groep Recticel stelt inmiddels ruim 7.000 mensen te werk en realiseert een omzet van ongeveer 13 miljard Belgische Frank. Hiermee is Recticel marktleider in Europa.

De divisie Bedding is goed voor ongeveer 30% voor de totale groepsomzet en herbergt inmiddels in België de merken: Acor, Beka en Bultex® matrassen.

1998

Olivier Strelli for BekaInnovatie, design en kwaliteit blijven nog steeds keywords bij Beka®, maar de look van een slaapkamer wordt ook steeds belangrijker. Daarom besluit Beka® om samen te werken met Olivier Strelli, één van de belangrijkste Belgische modeontwerpers. Samen met hem wordt een volledige collectie matrassen, boxsprings, hoofdborden en bedlinnen ontwikkeld.

1998

Beka wordt hofleverancierBeka® wordt Gebrevetteerde Hofleverancier van België.

Een voorrecht omdat de titel, toegekend door Zijne Majesteit de Koning, een bewijs is van het vertrouwen dat in de leverancier wordt gesteld, alsook van de kwaliteit van de diensten en producten die door hem worden verleend en geleverd.

Een verplichting, omdat de Gebrevetteerde Leverancier aan het Belgische Hof de aangegane verbintenis dient na te leven, wat betekent dat hij, voor elk aspect van zijn onderneming, de perfectie moet nastreven.

2001

Logo BekaDe geboorte van het nieuwe Beka®. Het merkkapitaal van Beka® is ontzettend groot. Beka heeft altijd beschikt over vaste waarden zoals zekerheid, betrouwbaarheid, degelijkheid, kwaliteit, comfort, goede prijs-kwaliteitverhouding maar vooral vrouwelijkheid stond steeds centraal. Beka® met zijn warme, emotionele uitstraling moest natuurlijk overeind blijven. Uit respect voor het merk dat onlosmakelijk verbonden is met de katjes. Net zoals het beeld van de vrouw in onze maatschappij geëvolueerd is, is het vrouwelijke karakter van Beka® mee geëvolueerd: van introvert naar assertief, van soft naar licht provocerend, van drie lieve poesjes naar drie zelfbewuste katten.

Vrouwen zijn nu actief en vol zelfvertrouwen, maar ook sensueel en zacht. Niet louter gericht op zichzelf en het eigen gezin, maar vrij en vrank de wereld toekijkend. Allemaal waarden en kwaliteiten die perfect passen binnen de nieuwe uitstraling van het merk Beka.

Anno 2013

Iedere dag werkt Beka® aan de kwaliteit en verbetering van haar producten. Dit alles uiteraard enkel en alleen om je het allerbeste slaapcomfort te bieden: vandaag, morgen en in de toekomst.

Wil je ook deel uitmaken van de Beka® toekomst?

Geef ons dan zeker jouw mening en suggesties door via het contactformulier.